Alle nieuws

Ondanks corona: forse groei voor Lotus Bakeries in 2020

Lockdowns, quarantaine en thuiswerk, het legde de koekjesindustrie duidelijk geen windeieren, zo blijkt uit de jaarcijfers van Lotus Bakeries. De koekjesgigant zag hun omzet en nettowinst fors stijgen én het bedrijf zal in de komende drie jaar 150 miljoen euro investeren. Voor Lotus een mooi rapport in een moeilijk jaar.

Het zijn indrukwekkende cijfers: Lotus sloot 2020 af met een omzetstijging van 8,3 procent en een stijging van de nettowinst met 11,2 procent. Cijfers waar veel bedrijven in een moeilijk jaar maar van kunnen dromen. Toch was het ook voor Lotus lang niet evident, zegt Jan Boone, topman bij het koekjesbedrijf: ‘De verkoop in de horeca daalde met 30 procent. Het deed raar toen de horeca en luchtvaarmaatschappijen plots geen bestellingen plaatsten. Gelukkig kochten onze klanten veel meer van onze producten in de supermarkt. Om zo op te eten, maar ook om te verwerken in gerechten. Ik heb veel interessante creaties zien passeren op Instagram en TikTok,’ zo vertelt Jan Boone, CEO bij Lotus Bakeries. Dat speculooskoekjes, -ijs en -pasta vaker in de winkelmand terechtkwamen is duidelijk: de speculoostak groeide met meer dan 10 procent.

Naast een coronajaar, herinneren we ons 2020 ook als het jaar van de brexit. Lotus Bakeries ondervond hiervan weinig hinder, integendeel: ‘In het Verenigd Koninkrijk hebben we een waanzinnig sterk jaar beleefd. Het land werd vorig jaar na de VS de belangrijkste markt voor onze speculoos. We denken ook na de brexit nog te kunnen groeien in het VK.’

150 miljoen aan investeringen

Door de forse groei van de afgelopen jaren moet Lotus zijn fabrieken uitbreiden. Het koekjesbedrijf zal in de komende drie jaar 150 miljoen euro investeren. In de Belgische speculoosfabriek komen nieuwe productielijnen en er wordt een nieuwe lijn gestart in de wafelfabriek in Courcelles. Voor de grootste uitbreidingen kijkt Lotus echter naar het buitenland: in de VS opende Lotus amper twee jaar geleden een speculoosfabriek, maar deze wordt binnenkort al verdubbeld én er komt een gloednieuw internationaal hoofdkantoor in Zwitserland voor de vruchtenrepen van Nakd en de Bear-snoepjes.

De investeringen zijn ook goed nieuws voor de arbeidsmarkt: ‘De komende jaren creëren we zo’n 150 jobs, waarvan 50 tot 75 in België,’ aldus Jan Boone.

Meer lezen? 'Onze Amerikaanse Lotus-fabriek wordt dubbel zo groot' | De Tijd