‘Marketing en pr waren lang een kostenpost voor clubs. Dankzij de digitale revolutie worden ze een verdienmodel’, zo schrijft De Tijd. Met dagelijkse videocontent, gerichte datamarketing en gloednieuwe mediaformats binden voetbalclubs steeds meer de strijd aan met de klassieke mediaspelers. Maar: ‘de Belgische voorloper is Club Brugge.’
Steeds meer topclubs kiezen voor eigen content. AC Milan lanceerde vorige week Milan Media House, een gloednieuw intern productiehuis met 40 medewerkers en 1000 vierkante meter aan opnamestudio’s en kantoren. Bayern München krijgt een eigen reeks op Amazon Prime en de reeks ‘Sunderland Til I Die’ gooide hoge ogen op Netflix.
Club Media House, ongenaakbaar in België
Ook in België sijpelt de trend stilaan door, maar niemand doet het zo goed als Club Brugge. Met Club Media House heeft Club een eigen team van filmmakers, copywriters, grafici, designers en presentatoren. Het resulteert in een continue stroom aan artikels, TV-shows, clips, minidocu’s en zelfs een heuse radioshow op oudejaar. ‘Tegelijk opereert het productiehuis als een reclamebedrijf voor sponsors. Die krijgen zo online waar voor hun geld, naast klassieke reclameborden, ledboarding en vippakketten,’ schrijft De Tijd.
Dat voetbalclubs steeds meer evolueren naar een sterk reclamebedrijf heeft één grote oorzaak: data. ‘Bedrijven zijn verkikkerd op de consumentenvoorkeuren en profielen van de fans. Ze delen die informatie gemakkelijker met clubs. Die zijn veel meer dan gewone bedrijven ‘liefdesmerken’, de natte droom van elke marketeer,’ aldus De Tijd.
Benieuwd naar de digitale activaties van Club Media House? Lees dan zeker het artikel over Winsol in onze app.
Meer lezen? https://www.tijd.be/ondernemen/sport/voetbalclubs-worden-mediabedrijven/10285311.html